Honzíkovy buchty

Honzíkovy buchtyPoctivé domácí “Honzíkovky“ jsem nejedla už dlouhá léta. A i přestože mě mamka pořád přesvědčuje, že jako malí jsme je doma měli pořád, já si na žádnou buchtu nepamatuju 😀 (ale asi to bude pravda, podle toho jaká fajná baculka jsem byla 😀 ).

No ale když mě mamka stále odbývala, že nemá čas, tak jsem se o volném dnu rozhodla je udělat sama.

Buchet, koláčů, dortů a jiných dezertíků mám už napečeno nespočet, a přesto mě Honzíkovy buchty doopravdy trochu děsily 😀 . To asi hlavně proto, že já sama jsem u přípravy nikdy nebyla (nebo si to opět nepamatuju 😀 ), tak jsem musela spolehnout na své vlastní dovednosti.

A povedlo se! I přes mé počáteční obavy, buchty sklidily velký úspěch u všech rodinných příslušníků všech generací a po dotazu: „Kdy budeš péct znova“, jsem věděla, že to je asi fakt upřímné, takže receptík posílám dál 🙂 .

V podstatě vznikl ze 4 různých, kdy se lišili jen v maličkostech (množství másla, vajec, žloutků či dokonce v postupu) a sama jsem si nějak nakombinovala to, co mi nejvíce vyhovovalo a nakonec to fakt vyšlo 🙂 .


Recept:

  • 250 g  hladké mouky
  • 250 g polohrubé mouky
  • ½ lžičky soli
  • 1 balíček sušeného droždí
  • 2 žloutky
  • 4 lžíce cukru krupice
  • 250 ml teplého mléka
  • 100 g rozpuštěného másla

Mouky smícháme, přidáme sůl, cukr i celý balíček droždí a promícháme. Potom si vezmeme mixér (kdo má robota má vystaráno, ale kdo ne stejně jako já, postačí i klasický šlehač s hnětacími nástavci) a přidáme žloutky, teplé mléko a rozpuštěné máslo a uhněteme těsto, které ještě zpracujeme rukama a dáme kynout na teplé místo – alespoň hodinu, ale čím víc, tím líp (já nechala asi 2 hodiny). Ale to je různě.

Mezitím si připravte náplň dle chuti. U nás doma vede jednoznačně maková, ale dělala jsem i tvarohovou, která nebyla o nic horší 🙂 .

Maková:

  • mák
  • moučkový cukr dle chuti
  • ½ lžičky skořice
  • mléko

Všechno smíchejte v malém hrnce a ohřívejte na sporáku, dokud se nezačne tvořit hustější kaše – mák klidně ještě dosypte, popř. přidejte trochu mléka, kaše by se měla vytvořit celkem hustá.

Tvarohová:

  • ½ měkkého tvarohu
  • 1 vejce
  • cukr dle chuti
  • vanilkové aroma (nemusí být)
  • asi dvě lžíce vanilkového pudinku

Opět vše smíchejte – vejce až na závěr, ať můžete ochutnávat, ale pokud vám nevadí syrové vejce v těstě, můžete klidně hned.

Vykynuté těsto rozdělíme na malinké dílky (ale dost velké abychom mohli plnit). Ty si pak na pomoučené lince či vále rozválejte na velikost dlaně a plňte náplní. Pak vytvořte klasický šáteček spojením protějších stran.

Pekáček si vymažeme máslem nebo sádlem a klademe tam jednotlivé buchtičky směrem dolů slepovanými spoji. Buchty ještě důkladně potřeme rozpuštěným máslem, aby se nám dobře od sebe oddělovali.

Necháme ještě chvilku nakynout v pekáčku a pak pečeme na 200 °C prvních cca 10 minut, aby nám zhnědl vrch a pak teplotu ztlumíme přibližně na 170 °C a pečeme dalších asi 20 minut.

